N-VA vraagt voorrangsregeling voor Brakelaars bij nieuwe sociale woonwijk

Op 21 december 2017

Het Brakels gemeentebestuur laat onderzoeken of er nieuwe sociale woonwijken kunnen ingeplant worden aan de Warande en de Hoge Zavel. De N-VA is erg kritisch over die plannen en vraagt dat er minstens werk gemaakt wordt van een voorrangsregeling voor Brakelse kandidaat-kopers.

Liesbeth Ghijsels (OCMW-raadslid N-VA): “Concentratie van sociale woningen is een achterhaalde gedachte. De inplanting ervan in reeds drukke buurten als de Warande enerzijds en de Hoge Zavel, tussen Tenbossestraat en de stationsbuurt anderzijds is bovendien ronduit rampzalig. Dat terwijl er in onze gemeente heel wat leegstaande woningen zijn. De intelligentere keuze is dan ook om te investeren in renovatie van deze woningen zodat deze op de markt kunnen worden gebracht. We moeten opteren voor sociale mix eerder dan voor concentratie.

De N-VA is op zich niet tegen bijkomende sociale woningen maar vraagt wel dat deze voorbehouden worden voor Brakelse kandidaat-kopers.

Lieven Bauwens (gemeenteraadslid N-VA): “De Brakelse huizenprijzen liggen sowieso al een stuk onder het Vlaams gemiddelde. Wie van buitenaf naar Brakel wil komen wonen, heeft daartoe dus zeker de gelegenheid en is vanzelfsprekend welkom. Maar de N-VA heeft er geen zin in om de sociale problematiek van Geraardsbergen, Ronse of zelfs Brussel te importeren in Brakel. Laten we onze sociale woningen dus alsjeblieft in de eerste plaats toch voorbehouden voor de Brakelaars die het wat moeilijker hebben en die graag in onze gemeente willen blijven wonen.

Meerdere gemeenten in Vlaanderen passen momenteel al zo’n voorrangsregeling toe. Onder meer in Zandhoven, Lebbeke, Essen, Mol, Zemst,… is momenteel zo’n reglement van toepassing.