Jan Haegeman (N-VA) brengt schepen Vanderstuyf in een lastig parket

Op 26 februari 2019

Moeilijk moment voor schepen Vanderstuyf tijdens de voorbije Brakelse gemeenteraad toen oppositieraadslid Jan Haegeman (N-VA) een brief tevoorschijn toverde. Het ging om een schrijven van Vanderstuyf waarin die uit persoonlijke naam contact neemt met Brakelse burgers over hun goedgekeurde dossier op het schepencollege. Een flagrante overschrijding van de gedragscode voor de gemeenteraadsleden. Vanderstuyf kon dan ook op weinig steun rekenen van z’n partijgenoten.

Jan Haegeman (N-VA): “De profileringsdrang van Peter Vanderstuyf is dermate groot dat hij z’n collega-schepenen zonder schroom in de wind zet. Beslissingen van het schepencollege worden normaal gezien aan de betrokken burgers meegedeeld via een officiële brief door de burgemeester en de algemeen directeur. Maar Vanderstuyf neemt daar steevast een loopje mee door uit persoonlijk naam de mensen aan te schrijven en daarbij bovendien te suggereren dat hij persoonlijk de zaken heeft geregeld.”

Toen de oppositie vroeg of deze manier van werken niet in strijd is met de deontologische code, kon de burgemeester niet anders dan beamen dan dat schepen Vanderstuyf effectief in overtreding is. Ook andere leden van de meerderheid merkten op dat dit absoluut geen correct gedrag is.

Jan Haegeman (N-VA): “Op zich is het natuurlijk een beetje zielig dat je zo moet tewerk gaan. Ik durf erop rekenen dat alle dossiers correct en met de beste intenties worden opgevolgd door ons schepencollege. Dat je moet laten uitschijnen dat het  om persoonlijk dienstbetoon gaat, is toch echt wel iets van vorige eeuw. Onze burgers hebben nood aan goed bestuur, niet aan haantjesgedrag van wanna be burgemeesters.