Vragen bij koninklijk bezoek

Op 29 maart 2006

De N-VA stak nooit onder stoelen of banken dat zij geen groot aanbidder is van de monarchie. De komst van het vorstenpaar naar onze gemeente maakt ons dan ook niet laaiend enthousiast. We willen echter geenszins het plezier vergallen van de Brakelaars die wél uitkijken naar het koninklijk bezoek. We houden ons dan ook bescheiden op de achtergrond en wensen de kijklustigen een aangename belevenis toe.

Dat neemt niet weg dat wij enkele kritische kanttekening wensen te plaatsen bij het hele gebeuren:

• Hoe komt het dat plaatsen die de voorbije jaren compleet verloederden, nu in ijltempo opgeknapt werden? Zijn de koning en de koningin dan zovéél belangrijker dan de Brakelaars?
  • De inwoners werden onder de huidige coalitie om de oren geslagen met berichten over de slechte toestand van de gemeentekas? Wie zal het kostenplaatje van dit bezoek betalen? Is dit de reden voor de sluikse belastingsverhogingen die de inwoners in de maag werden gesplitst?
  • De burgemeester verkondigt aan iedereen die het horen wil dat de koning onze gemeente bezoekt op zijn persoonlijke uitnodiging. Hoe onzeker voelt de burgemeester zich indien hij dergelijke vertoningen nodig heeft om zijn populariteitsverlies te beperken?

Wij hopen oprecht dat de Brakelaar volop mag genieten van het vorstelijk bezoek maar vertrouwen er tegelijkertijd op dat onze inwoners slim genoeg zijn om de showpolitiek van de Brakelse paarse coalitie te doorzien. Het zijn de laatste stuiptrekkingen van een ronduit zielige bestuursploeg. De rekening wordt gemaakt op zondag 8 oktober.