Structuurplan: gemeentebestuur durft geen keuzes maken

Op 8 februari 2011

Op de gemeenteraad van maandag 8 februari werd het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan goedgekeurd. Een aantal omstreden elementen – zoals het industrieterrein aan de Leizemooie – werden geschrapt. Toch heeft de N-VA nog heel wat opmerkingen.

Los van een aantal detailkeuzes waar andere partijen zich op focussen, heeft de N-VA vooral bedenkingen bij de algemene visie – of eerder het ontbreken van een visie – die het gemeentebestuur ontwikkelt.

We kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat een aantal van onze bestuurslui het er nog steeds moeilijk mee hebben dat Brakel door de Vlaamse overheid ingedeeld werd bij het buitengebied en niet bij kleinstedelijk gebied. Los van de wenselijkheid van dat gegeven moeten we ons durven plooien naar de realiteit:Brakel is een kleine gemeente in het groen. De tweeslachtige omgang van het paarse bestuur met deze realiteit maakt echter dat er foute keuzes worden gemaakt. Inzake bijkomende ambachtelijke zone werd de Leizemooie dan wel voorlopig geschrapt maar er wordt bijvoorbeeld nog steeds niet voor gekozen om grote hinderlijke bedrijven eerder door te verwijzen naar regionale bedrijventerreinen. Ook de keuze om sociale huisvesting voornamelijk te concentreren in het centrum van de gemeente is problematisch. Brakel heeft inderdaad nood aan bijkomende sociale woningen – alleen al om te voldoen aan de Vlaamse regelgeving – doch de inplanting daarvan dient zeer doordacht te gebeuren.

Globaal blijft de N-VA bij haar kritiek dat het gemeentebestuur met het ruimtelijk structuurplan op heel wat punten net het omgekeerde bewerkstelligt in plaats van wat ze zou moeten beogen: ze schept onzekerheid in plaats van zekerheid. Een treffend voorbeeld is het dossier van de zonevreemde sportterreinen. De N-VA  twijfelt niet aan de goede wil van het gemeentebestuur om de geviseerde voetbalclubs te laten overleven maar het verder zetten van een gedoogbeleid is natuurlijk geen oplossing op lange termijn. Idem voor wat betreft het ongebruikte sportterrein in de Haeyershoek.

Toch ziet de N-VA ook positieve punten.

Jan Haegeman: “We willen niet huilen met de wolven in het bos en de inspanningen van het gemeentebestuur zomaar met de grond gelijk maken. Het opstellen van een ruimtelijk structuurplan is geen eenvoudige taak en het is logisch dat visies hierover niet altijd overeen stemmen. Als partij die momenteel geen gemeenteraadsleden telt, kennen wij bovendien onze bescheiden plaats. Wanneer na 2012 echter één en ander in praktijk moet worden gebracht of worden geactualiseerd hopen wij een positieve inbreng te kunnen verlenen aan het debat.