Strijkwinkel: nieuwe concurrentievervalsing

Op 2 juni 2008

De N-VA blijft zich met klem verzetten tegen de uitbating van een strijkwinkel door het Brakelse OCMW. De N-VA herhaalt dat het aanwenden van belastingsgeld om een particulier bedrijf, de strijkwinkel van vzw Grijkoort te beconcurreren een weinig stichtelijke manier is van besturen.

De paarse meerderheid probeert zichzelf voortdurend te vergoelijken en de Brakelaars zand in de ogen te strooien middels een valse argumentatie (Grijkoort heeft geen verlenging gevraagd, een vzw mag de gemeente niet beconcurreren, Grijkoort ‘bestal’ de gemeente,…). CD&V en N-VA beschikken echter over documenten waarmee deze beweringen zwart op wit kunnen worden weerlegd en hebben deze inmiddels overgemaakt aan de provinciegouverneur.

VLD en sp.a blijven echter hardleers en drijven de oneerlijke concurrentie steeds verder op. Op de jongste OCMW-raad keurden ze een voorstel goed dat moet toelaten om ook in de buurgemeenten, via de OCMW’s aldaar, strijk in te zamelen, deze naar Brakel te brengen en hier te laten strijken door de strijkwinkel van het OCMW. Het OCMW schakelt hiermee, opnieuw met belastingsgeld, een netwerk in waarop Grijkoort géén beroep kan doen en aldus verder in het nadeel wordt gesteld.

OCMW-raadslid Jan Haegeman maakt zich zorgen over de verdere evolutie van het dossier: “Het is duidelijk dat VLD en sp.a niet zullen rusten eer ze de strijkwinkel van Grijkoort hebben kapotgeconcurreerd en uit Brakel hebben verdreven. Men kan zich terecht afvragen wat nu eigenlijk de eerste bekommernis is van de paarse meerderheid in deze zaak: het Brakels belang of het eigenbelang en de eigen lof. Ik gok alvast op het tweede.”

CD&V/N-VA-raadsleden Lisbet Van De Maele, Julien Liedts en Jan Haegeman stemden op de jongste OCMW-raad dan ook tegen deze nieuwe maatregel