Strijkwinkel: de cijfers

Op 31 maart 2008

Bij de opening van de Strijkwinkel van het OCMW, haalde OCMW-voorzitter Flamand zwaar uit naar vzw Grijkoort. Hij schaamde zich niet om daarvoor een valse argumentatie te gebruiken. Andermaal probeert de paarse coalitie de Brakelaars op het verkeerde been te zetten.

De OCMW-voorzitter beweert dat de Strijkwinkel té veel kostte aan de Brakelse belastingbetaler in verhouding tot het aantal Brakelaars dat er werd opgeleid: € 42.000 gemeentelijke subsidies tegenover 5 opleidingen. Toegegeven, het is gerechtvaardigd daar een kritische kosten-batenanalyse bij te maken en daar desnoods eventueel remediërende maatregelen aan te verbinden. De desinformatieve wijze waarop de OCMW-voorzitter echter met deze cijfers omspringt, geeft niettemin aanleiding tot stevig wenkbrauwengefrons.

Uit de pas(!) voorgelegde OCMW-begroting blijkt namelijk dat het verlies voor de door het OCMW uitgebate Strijkwinkel dit jaar begroot wordt op € 49.000. Daar staat tegenover dat dit jaar 0 laaggeschoolde Brakelaars er een opleiding zullen krijgen, aangezien het OCMW hiertoe niet is gemachtigd en ook Grijkoort daar, zonder subsidies, niet langer kan in voorzien.

Nettoresultaat van deze paarse show: € 7.000 extra te investeren belastingsgeld tegenover 0 opleidingen, twee concurrerende strijkwinkels (terwijl het in de meeste gemeentes al moeilijk is voor één strijkwinkel om te overleven) waarvan minstens één verliesgevend en op de koop toe gesponsord met belastingsgeld. De paarse meerderheid (waarin, dacht ik, ook liberalen zitten) richt dus een overheidsbedrijf op om een particulier bedrijf te beconcurreren. Ik neem m’n vroegere woorden terug: dit is geen communisme, dit is erger! Mogen we binnenkort ook een gemeentelijke bakkerij verwachten, kwestie van de laatste warme bakkers te verdrijven? Of misschien wel een gemeentelijk café?

Dit zaakje stinkt als een belegen forel. CD&V-collega Fernand De Tant en ikzelf dienden dan ook klacht in bij de provinciegouverneur . Wij laten het hier niet bij.