N-VA pleit voor podiumzaal in de Kasteelstraat

Op 23 december 2013

Op de voorbije gemeenteraad bleek dat van een podiumzaal – een verkiezingsbelofte van zowat alle partijen – de komende legislatuur weinig in huis zal komen. Er wordt vaag verwezen naar de studie voor een nieuw administratief centrum dat het huidige gemeentehuis moet vervangen. De N-VA-oppositie verraste echter de meerderheid door met een eigen voorstel op de proppen te komen.

N-VA-gemeenteraadslid Lieven Bauwens: “De oude middelbare school van de Zusters van Maria, momenteel nog één van de twee campussen van Viso Cor Mariae, wordt binnenkort verkocht. De site leent zich uitstekend om er het nieuwe administratief centrum op te trekken en er meteen ook een podiumzaal aan te koppelen. De gebouwen zijn uiteraard aan vervanging toe maar op korte termijn kunnen de Brakelse verenigingen meteen terecht in de reeds aanwezige podiumzaal – de oude turnzaal van de school – of de prachtige beschermde kapel.

De oude school in de Kasteelstraat is volgens het N-VA-gemeenteraadslid een buitenkans.

Lieven Bauwens: “Wij moeten er alles aan doen om onze gemeentelijke diensten in het centrum te houden. De kans dat er de komende jaren nog zo’n geschikte ruimte vrijkomt in het centrum is vrijwel nihil. Er is zowel mogelijkheid om deze site langs de Kasteelstraat áls de Spoorwegstraat te bereiken, er is parkeergelegenheid, aansluiting op de Rondweg en op het openbaar vervoer. De mooie kloosterkapel zou een prachtige troef voor onze gemeente kunnen worden. En ook de oude stationsbuurt – door de paarse meerderheid vakkundig doodgeknepen – zou nieuwe zuurstof krijgen.”

Hoewel schepen van Cultuur De Valck het idee niet ongenegen lijkt, werd het voorstel van de N-VA-fractie weggestemd door de meerderheid.