N-VA: Voor een VERTROUWD, VURIG en VERSTANDIG Brakel

Op 2 september 2012

Onder het motto “Vertrouwd, vurig en verstandig” trekt de N-VA met een lijst van 14 kandidaten naar de Brakelse kiezer.

Lijsttrekker Jan Haegeman: “We waren er ons van bewust dat vanuit het niets een nieuwe lijst samenstellen, een erg moeilijke opdracht zou zijn. We hadden voor ons zelf de lat dan ook gelegd op 8 à 10 kandidaten. We zijn blij dat we uiteindelijk een lijst van 14 namen zullen kunnen voorleggen aan de Brakelse kiezer.”

Na lijsttrekker Jan Haegeman (32 jaar) vinden we de Everbeekse Yirka Beeckman (34 jaar) op plaats 2. Zij is tevens lijstduwer voor de provincieraadsverkiezingen. Plaatselijk N-VA-voorzitter Kristof De Ruyck (38 jaar) vervolledigt de top 3.

Gerry Vande Pontseele (44 jaar) uit Parike en actief in wielermiddens kreeg de 4de plaats. Op plaats 5 staat Monique Van Opdorp (66 jaar), gewezen lerares aan het Sint-Catharinacollege in Geraardsbergen. De jonge ingenieur Ben Van der Mynsbrugge (26 jaar) staat op plaats 6 met in zijn kielzog op de 7de plaats Karen Sandoval (27 jaar), de enige kandidate op de Brakelse lijsten met allochtone roots. Karen kwam enkele jaren geleden uit Peru naar Vlaanderen wonen en integreerde zich intussen perfect. Ze werkt als verpleegkundige in Ronse.

Op plaatsen 8, 9 en 11 staan met Marie-Jeanne Cosyns (54 jaar), Michel D’hose (58 jaar) en Ludo Van Achter (66 jaar) drie kandidaten met een Volksunie-verleden. Marie-Jeanne is de dochter van wijlen Jozef Cosyns, oud-voorzitter van de plaatselijke VU en gewezen OCMW-raadslid. Michel en Ludo figureerden eerder al zelf op de lijst van de toenmalige Brakelse Volksunie.

Nadine Van Achter (51 jaar) en Lutgard Thijs (73 jaar) staan op plaatsen 10 en 12. Nadine is muzikante en bestuurslid in de harmonie, Lutgard is de steun en toeverlaat van dokter Bauwens.

Anneleen Diependaele (36 jaar), zus van Vlaams parlementslid Matthias Diependaele, en dokter Lieven Bauwens (70 jaar), gewezen gemeenteraadslid en volksvertegenwoordiger, sluiten op plaatsen 13 en 14 de lijst af.

Jan Haegeman: “Ik ben er van overtuigd dat wij met deze lijst een sterke prestatie kunnen neerzetten. Wij mikken op minstens twee zetels. Als het signaal van de kiezer sterk genoeg is, zullen we niet aarzelen om onze verantwoordelijkheid op te nemen. De N-VA is het enige ernstige alternatief in Brakel. Ik blijf dan ook zonder enige schroom kandidaat voor het burgemeesterschap.”

Behalve de kandidatenlijst stelde de N-VA meteen ook haar programma voor. De kernwoorden daarin zijn “vertrouwd”, “vurig” en “verstandig”.

Yirka Beeckman: “Met ons streven naar een “vertrouwd” Brakel mikken we op een gemeente waar iedereen, van jong tot oud een thuis vindt. Met veilige en nette buurten. Rust, groen, platteland vormen daarbij onze grootste troef. Wij zijn daarom bijvoorbeeld tegen nieuwe bedrijventerreinen en vóór meer fietsvoorzieningen.”

Kristof De Ruyck: “De N-VA wil dan wel dat Brakel een warm nest vormt voor de inwoners, het moet ook geen dooie boel worden. We willen dus ook een “vurig” Brakel. Een gemeente waar wat te beleven valt. Met cultuur en sport naar ieders smaak. Waar het aangenaam winkelen is en waar je ook ’s avonds nog kan buitenkomen. De realisatie van een cultuurzaal en de reeds lang beloofde vernieuwing van het centrum – zonder verlies van parkeerruimte – vormen dus prioriteiten voor ons!”

Jan Haegeman: ”Tenslotte stellen we ook een “verstandig” Brakel voorop. Een gemeentebestuur dat écht luistert naar de bevolking en niet alleen doet alsof, een gemeentebestuur dat het algemeen belang voor het persoonlijk belang laat gaan en dat verantwoord omspringt met belastinggeld. Wij willen daarbij ook werken aan de bereikbaarheid én de klantvriendelijkheid van de gemeentediensten.