Lieven Bauwens pleit voor gemeentelijke steun voor een (brand)veilige kerstmarkt

Op 8 december 2015

Naar goede gewoonte tekent ook de N-VA weer present op de Brakelse kerstmarkt, die dit jaar plaatsvindt op zaterdag 19 december. Het gemeentebestuur zet dit jaar extra in op de brandveiligheid en vraagt daarom dat elke standhouder een zwaar brandblusapparaat voorziet.

Lieven Bauwens: De bekommernis voor het gemeentebestuur voor de brandveiligheid is zeker terecht. Maar de aankoop van zo’n apparaat kost echter toch al snel een kleine honderd euro. Daar komt nog eens bovenop dat de brandweer elk standje op de kerstmarkt één voor één moet gaan controleren. En wat als iemand – al dan niet ter goeder trouw – niet in orde blijkt te zijn: moet die dan meteen z’n stalletje sluiten?

De N-VA-fractie stelde daarom aan de gemeenteraad voor om het gemeentebestuur in te schakelen om de nodige brandblussers aan te kopen of te huren.

Lieven Bauwens: De brandblussers ter beschikking laten stellen door het gemeentebestuur maakt niet alleen dat de kosten voor de standhouders – veelal Brakelse verenigingen – gedrukt worden. Het is óók en vooral een garantie dat het deftig materiaal is waardoor iedereen meteen in orde is. Een bijkomende controle door de brandweer zou dan ook overbodig zijn.”

Brandblussers aankopen op kosten van het gemeentebestuur, vond de meerderheid een stap te ver. Een aangepast voorstel kon wel op instemming rekenen.

Lieven Bauwens: Het schepencollege beloofde ons om voor de kerstmarkt van volgend jaar een groepsaankoop van – door de brandweer goedgekeurde brandblussers – te overwegen. Ook zo’n gezamenlijke aankoop zou op zijn minst de prijs drukken én garanderen dat het om goede toestellen gaat. Helaas is het wat kort dag om dit nog voor de komende kerstmarkt geregeld te krijgen.”

De N-VA deelt traditioneel kerstballen uit op de Brakelse kerstmarkt. Dit jaar zetten ze zich ook extra in voor het goede doel: de opbrengst van het N-VA-stalletje gaat integraal naar “Bednet”, dat internetonderwijs aanbiedt voor zieke kinderen of tienermoeders die tijdelijk niet naar school kunnen.