Klacht tegen rusthuis Najaarszon

Op 22 januari 2010

Rusthuis Najaarszon in Brakel dreigde in 2005 gesloten te worden. De oude gebouwen voldeden niet meer aan de normen en zonder overheidssteun was het onmogelijk om een nieuw gebouw op te trekken. Als eerste OCMW in Vlaanderen besliste het OCMW van Brakel toen om het rusthuis te privatiseren. Het was de nv Schollaert Invest van Bruno Schollaert die met vijf miljoen euro over de brug kwam. De gebouwen en de terreinen werden voor vijftig jaar in opstalrecht gegeven aan Schollaert Invest.

"Maar het OCMW draagt nog tot 2016 een belangrijk aandeel in de kosten van het rusthuis", vertelt OCMW-raadslid Jan Haegeman. "Mijn collega-bestuurders en dan vooral voorzitter André Flamand houden er weinig rekening mee dat werken met gemeenschapsgeld ook verplichtingen inhoudt. Men lapt vrolijk zijn laars aan de eigen statuten: er werd al twee jaar geen algemene vergadering gehouden, er wordt geen jaarrekening voorgelegd, laat staan een begroting", aldus Haegeman.

"We hebben bovendien sterke aanwijzingen dat de private partner in het rusthuis, de vzw Sint-Jozef waarin Bruno Schollaert zetelt, niet rechtsgeldig is samengesteld", voegt CD&V-gemeenteraadslid en kartelpartner Fernand De Tant eraan toe. "Vzw Sint-Jozef wil bovendien een extra overeenkomst laten goedkeuren die de vzw, het gezin Schollaert dus, een jaarlijkse vergoeding toekent van maximum 50.000 euro voor hun 'managementprestaties'. Het mag duidelijk zijn dat er heel wat schort aan de werking van het rusthuis."

Onderzoek

"CD&V en N-VA zijn absoluut niet tegen de samenwerking met een private partner maar wij willen wel dat men zich correct opstelt. Men werkt tenslotte met een belangrijk aandeel van de Brakelse belastingcenten. Daarom stappen we ook naar Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Geert Bourgeois met de vraag een onderzoek in te stellen naar de gang van zaken in rusthuis Najaarszon", zegt Haegeman.

Voordeliger

"Het is onjuist dat er de laatste twee jaar geen algemene vergadering is gehouden", reageert vorzitter Flamand. "Op de laatste vergadering eind december werden nog de jaarrekeningen van 2007 en 2008 goedgekeurd. En als we de tussengekomen bedragen vergelijken met de exploitatieverliezen van het rusthuis in het jaar 2004, kunnen we besluiten dat het voor de Brakelse belastingbetaler voordeliger is het rusthuis te laten exploiteren door een derde partij in plaats van het in eigen beheer te behouden."