Klacht tegen overname strijkwinkel door OCMW

Op 4 april 2008

'Wij zijn het niet eens met de beslissing van OCMW-voorzitter André Flamand (Open VLD) en zijn raad om eenzijdig het akkoord over de uitbating van de strijkwinkel met Grijkoort vzw op te zeggen', verklaren voorzitters CD&V en N-VA Fernand De Tant en Jan Haegeman. 'Daarom dienen wij klacht in bij gouverneur Denys. Deze beslissing van de OCMW-raad om met een strijkwinkel te beginnen, is in strijd met de wet vanwege het ontbreken van het element noodzakelijkheid en het ontbreken van een behoefteonderzoek. Er is geen sprake van noodzakelijkheid omdat er in Brakel al een strijkwinkel bestond. Die wordt uitgebaat door Grijkoort vzw. Toen de overeenkomst tussen het gemeentebestuur en Grijkoort werd opgezegd, zette de vzw haar activiteiten verder in een privaat handelspand.' Voorzitter Flamand is er gerust in. 'In de discussie met Grijkoort werd duidelijk dat geen subsidie van de gemeente het ontslag van het personeel betekende. Daarop hebben we het personeel overgenomen. Wij konden niet weten dat de vzw elders heropgestart werd. Het OCMW werd hierover niet ingelicht.'