Kerk in het midden van Markt

Op 7 december 2010

De hertekening van het centrum van Brakel gebeurt op het anderhalve kilometer lange traject tussen het Rondplein en het kruispunt van de Brusselsestraat en de Beekstraat. De plannen zijn gisterenavond bekendgemaakt.

Uitvoering

De uitvoering zal gebeuren in twee delen: eerst komt het Marktplein aan de beurt. "We maken het plein groter: nu ligt dat alleen links van de kerk. Dat verandert, ook de kant van de Neerstraat wordt in dezelfde stijl als het Marktplein uitgevoerd. Daardoor krijgen we een groter plein en komt de kerk in het midden te staan. We doorbreken de centrum-as, gevormd door de Kasteel-, Hoog- en Neerstraat", schetst Francis De Wolf van het Brusselse architectenbureau Brut, dat de plannen heeft getekend en ze gisterenavond in eigen persoon aan de Brakelse politici kwam voorstellen.

Rond de kerk komt een grote waterpartij, waarin het gebouw weerspiegeld wordt. Het plein wordt omzoomd door een bomenrij op vijf meter van de gevels. De ruimte ertussen wordt ingevuld door terrassen. Parkeren blijft mogelijk, maar het aantal plaatsen wordt kleiner. Op het plan dat de ontwerper laat zien, zijn 37 parkeerplaatsen getekend. Het Marktplein oprijden kan langs de voorkant van de kerk en langs de Serpentestraat, waar je het plein ook af kan. Langs boven kan dat niét meer. Tussen de kerk en het café Liberty zouden géén auto's meer mogen rijden.

Het Marktplein is de enige plek, waar nog lantaarnpalen zullen staan. "In de Kasteel-, Hoog- en Neerstraat spannen we tussen de huisgevels op regelmatige afstand kabels, waaraan in het midden straatlampen komen. Daardoor worden de straten veel gezelliger. Het voordeel is ook, dat we op de grond ruimte besparen, want er staan geen palen meer. Ook de bloemenkorven, die nu nog aan palen hangen, komen aan die kabels. We hebben dus veel plaats voor brede voetpaden" legt ontwerper uit.

Trottoirs

Hij laat zowel op de Markt als in de andere centrumstraten bruine straatstenen leggen. "Zowel voor het wegdek, de parkeerplaatsen als de trottoirs kiezen we dat materiaal. De verschillende zones worden aangeduid door de stenen in een ander motief te leggen", aldus De Wolf nog.

Burgemeester Herman De Croo (Open Vld) hoopt dat de eerste graafmachines oprukken in 2012 en verwacht dat de vernieuwing van het Marktplein ongeveer anderhalf miljoen euro zal kosten. "Het tweede deel van de werken zie ik niet beginnen vòòr 2014. Ik schat dat we daarvoor 4 à 5 miljoen euro nodig hebben", becijfert de burgemeester.