Hartveilig sporten in een hartveilige gemeente

Op 13 mei 2015

AED-TOESTELLEN VOOR ELKE SPORTCLUB?

Naar aanleiding van het tragische overlijden van voetballer Grégory Mertens (Sporting Lokeren) stelt de fractie van CD&V voor dat het gemeentebestuur AED-toestellen  zou plaatsen bij de verschillende voetbalterreinen (Standaard Michelbeke; SK Opbrakel, FC Zegelsem; SV Everbeek; Olsa Brakel; FC Kruisstraat) en volleybalclub Richa Michelbeke. De kostprijs wordt geschat op een bedrag vanaf 2.500 euro per toestel (AED + weerbestendige opbergkast +  vijfjarig onderhoudscontract).

De N-VA steunt de intentie van de CD&V-collega’s: in geval van hartproblemen in de sportclub of daarbuiten moet snel en adequaat kunnen worden opgetreden. Wij zijn er echter van overtuigd dat er betere – en budgettair haalbaarder – mogelijkheden zijn dan elke club een AED-toestel aan te bieden.

MIRAKELOPLOSSINGEN?

Ook al doen de jongste ontwikkelingen anders vermoeden, uit onderzoek blijkt het risico op overlijden door hartproblemen bij jonge sporters (tussen 10 en 34 jaar) bijzonder klein . In België gaat het jaarlijks om minder dan 10 gevallen, waarbij 2 tot 3 tijdens een wedstrijd. Nochtans is +/- 1 miljoen jongeren lid van een sportclub en zijn er daar naast nog talloze jongeren die aan sport doen buiten georganiseerd verband.

Niettemin: elke hartdode die kan vermeden worden telt. Maar zelfs AED-toestellen – hoe nuttig ook – helaas geen mirakeloplossing.

Zowel Grégory Mertens als Tim Nicot – die amper een paar dagen later in soortgelijke omstandigheden overleed – werden in het verleden gescreend op hartafwijkingen. Op het terrein van Racing Genk – waar het incident met Mertens zich voordeed – was bovendien een AED-toestel aanwezig. Helaas mocht dat niet baten.

Behalve de sportclub zijn er overigens nog heel wat andere locaties waar oud en jong intensief aan sport doen. Er wordt gelopen op de Finse piste maar ook gewoon op straat; er vinden op Brakelse wegen heel wat wielerwedstrijden plaats; er wordt intensief gesport in de Brakelse sporthal, flink wat baantjes getrokken in het zwembad en twee jaar geleden viel zelfs een dode tijdens de Geutelingtocht.

In dit laatste voorbeeld moet het al heel erg lukken wil er een AED-toestel in de buurt zijn. Daarom zijn wij er met de N-VA van overtuigd dat – behalve een wijde verspreiding van deze toestellen – vooral een brede kennis van reanimatietechnieken levens kan redden.

REANIMEREN EN DEFIBRILLEREN VOOR SPORTCLUBS

De Vlaamse overheid heeft in samenwerking met het Rode Kruis een project lopen getiteld ‘Reanimeren en defibrilleren voor sportclubs’. De deelnemers leren er niet alleen werken met een AED-toestel maar bovenal leren ze ook reanimeren zónder zo’n toestel.

Het betreft een 3 uur durende opleiding voor 15 personen per club waarbij hen geleerd wordt snel en doeltreffend tussenbeide te komen. De opleiding kost 400 euro per club.

Meer informatie over het project is te vinden op http://www.rodekruis.be/wat-kan-jij-doen/volg-een-opleiding/zoek-een-opl....

STEDEN EN GEMEENTEN HARTVEILIG

Behalve dit project voor sportclubs, loopt bij het Rode Kruis eveneens een actie ‘Steden en gemeenten hartveilig’ (zie http://hartveilig.rodekruis.be).

Er zijn twee criteria om een hartveilige gemeente te worden:
1.    minstens één publiek toegankelijke AED op het grondgebied hebben;
2.    het engagement om de bevolking te sensibiliseren en samen met het Rode Kruis opleidingen in reanimatie en AED-gebruik aan te bieden aan de bevolking en minstens 10% van de werknemers.

N-VA-VOORSTELLEN

De N-VA stelt voor om – in plaats van te investeren in AED-toestellen voor de voetbalclubs en Richa Volley – daarentegen volgende maatregelen te nemen:
1.    Extra bekendmaking bij alle Brakelse sportverenigingen – aangesloten bij de sportraad – van het project ‘Reanimeren en defibrilleren voor sportclubs’;
2.    Tussenkomst van 200 euro voor sportverenigingen – aangesloten bij de sportraad – die deelnemen aan het project ‘Reanimeren en defibrilleren voor sportclubs’;
3.    Ook van Brakel maken we op termijn een hartveilige gemeente. Wij laten het aan het schepencollege over om te oordelen over de geschikte locatie voor het AED-toestel dat hiervoor dient te worden aangeschaft doch opperen dat dit allicht best in de onmiddellijke omgeving van het de sporthal geplaatst wordt.