Gouverneur schorst beslissing OCMW-Strijkwinkel

Op 4 juni 2008

De klacht tegen deze beslissing werd ingediend door het kartel CD&V/N-VA (zie Het Nieuwsblad van 4 april). Volgens de oppositie was er geen behoefteonderzoek gevoerd. Gouverneur Denys volgde deze klacht. 'Behalve het behoefteonderzoek moet er ook nog een formele beslissing van het Brakelse schepencollege volgen', geeft OCMW-voorzitter André Flamand (Open VLD) toe. 'We krijgen honderd dagen tijd om dit in orde te brengen. Dat kan geen probleem leveren. Een rondvraag bij OCMW's van de buurgemeenten leerde mij dat zij nooit een behoefteonderzoek voerden bij het opstarten van dergelijke activiteit. Maar ik begrijp de beslissing van de gouverneur omwille van de officiële klacht. Indien vzw Grijkoort ons niet had gezegd om hun activiteiten in Brakel stop te zetten toen ze hoorden dat ze geen subsidies meer zouden ontvangen, dan hadden we nooit zelf een strijkwinkel moeten openen. In elk geval zullen we alles in het werk stellen om de drie personeelsleden aan het werk te houden. Alles is terug te schroeven tot pesterijen van de oppositie.' N-VA-voorzitter Jan Haegeman hekelt intussen het feit dat de OCMW-winkel werk binnenrijft van buiten Brakel. 'Er is geen enkele wet die dit verbiedt', bevestigt Flamand. 'Ondertussen draait onze strijkwinkel in de Wielendaalstraat op volle toeren. Ons klantenbestand is in die beperkte tijd tot tachtig adressen uitgegroeid, met inderdaad klanten uit Lierde en Flobecq.'