Gemeente verkoopt huis De Prez

Op 14 februari 2010

Tien jaar geleden besliste het toenmalige gemeentebestuur van Brakel om het toen al vervallen huisje beneden de Serpentestraat aan te kopen. Ze deed dat met geld van het toenmalig Sociaal Impuls Fonds (SIF), een pot waaruit sociale gemeentelijke initiatieven werden gesubsidieerd.

Verkommerd

De gemeente maakte plannen om het pand, ook met SIF-geld, op te knappen tot een noodwoning. Die zou ter beschikking gesteld worden van inwoners die door een brand of ander onheil onverwachts dakloos waren geworden. Van dat plan kwam nooit iets in huis. De enige wat de gemeente aan het pand heeft gedaan, is het plaatsen van een afsluiting, om van het aftandse gebouw... sluikstorters weg te houden.

Tien jaar later

Omdat het met SIF-geld was gekocht, mocht het huis tien jaar lang niet worden doorverkocht. Die termijn is nu voorbij en de gemeente schiet in actie. «We gaan het huis verkopen. We hopen dat een bouwpromotor geïnteresseerd is om op dit 'eilandje' iets te realiseren», zegt burgemeester Herman De Croo (Open Vld).

Hier komt dus géén noodwoning. Het Brakelse OCMW heeft zijn oog laten vallen op de nog te bouwen sociale woningen aan de Tirse. Daar koopt het OCMW één van de flats om ze als noodwoning ter beschikking te stellen.

Dat plan stuit op hevige kritiek van de oppositie van CD&V en N-VA.

Concurrentie

«Het is toch niet aan het OCMW om zijn inwoners te beconcurreren op de socialewoningmarkt», bedenkt Jan Haegeman (NV-A). De sociale woningen zijn al zo schaars. Er zijn nochtans voldoende niet-sociale woningen beschikbaar op de private markt. Een snelle zoektocht op een populaire immosite levert mij al meteen 27 huizen en 17 appartementen op voor minder dan 180.000 euro. Dat het OCMW zo'n huis koopt als noodwoning», stelt Haegeman voor. «Ik vind dat het Brakelse bestuur zich zeer asociaal opstelt.»