Deviation / Omleiding

Op 16 juni 2005

Niemand zal ontkennen dat er in de wereld heel wat belangrijker problemen bestaan dan taalperikelen. Dat maakt echter dat wie inbreuken op de taalwetgeving aanklaagt, snel wordt nagewezen als een muggenzifter die zich bezighoudt met onbelangrijke details. De Brakelse N-VA-afdeling zal desgevallend het etiket 'muggenzifters' met plezier als een geuzennaam dragen. Wij zijn van oordeel dat respect voor de taal van wezenlijk belang is voor het respect van de burgers. Wie de taal van de Brakelaar niet respecteert, respecteert de Brakelaar niet. En voor wie er mocht aan twijfelen, Brakelaars spreken nog altijd Nederlands (wat kwatongen die ons dialect minachten ook mogen beweren).

De N-VA stelt dan ook met ongenoegen vast dat zelfs in Brakel het Frans terrein wint. Links en rechts merkten wij al aankondigen als 'terrain à batir' of 'à vendre'. Daar het daarbij telkenmale gaat om particuliere initiatieven, begrijpen wij dat het gemeentebestuur zo goed als machteloos staat. Maar indien het gemeentebestuur ook in z'n eigen communicatie het Frans aanwendt, dan zit er iets fout. De Brakelse N-VA stelde vast hoe de omleiding aan de gemeentelijke weg 'Hayestraat' in deelgemeente Everbeek, aangeduid werd met een bordje 'deviation' (zie bijlage). Nochtans waren wij ervan overtuigd dat Everbeek reeds enkele decennia Vlaams grondgebied was.

We nemen aan dat de aannemer dit bord plaatste zonder verder na te denken, misschien uit tijdsgebrek of gebrek aan materiaal. Niettemin gebeurde dit onder de verantwoordelijkheid van het schepencollege. Wij wijzen erop dat deze situatie strijdig is met de wet en vragen dan ook met aandrang om dit te corrigeren,... en er op toe te zien dat zo'n zaken vermeden worden in de toekomst.

Zeg nu zelf, indien het gemeentebestuur niet bij machte is om zo'n 'pietluttigheden' op ordentelijke manier aan te pakken, hoe wil deze coalitie dan in godsnaam eindelijk de zware problemen van deze gemeente oplossen: de teloorgang van het verenigingsleven, de totale ineenstorting van de Brakelse middenstand, de verloedering van de publieke ruimte... De N-VA kan alleen maar concluderen dat Brakels paars al even ziek is als Belgisch paars. Ander en beter in 2006!