CD&V en N-VA blijven weg van opening Strijkwinkel

Op 19 maart 2008

Na de dubieuze overname door het OCMW wordt op vrijdag 21 maart de Brakelse strijkwinkel “feestelijk” heropend. De CD&V/N-VA-fractie deelt echter niet in die “feestvreugde” en zal uit protest tegen de gang van zaken wegblijven van de opening.

Reeds op de gemeenteraad van 25 februari jl. stelde Peter Bauters een aantal scherpe vragen over de overname van de strijkwinkel. Het CD&V-gemeenteraadslid hekelde de manier waarop het gemeentebestuur de vorige uitbater, vzw Grijkoort zonder meer aan kant schoof: zonder grondig overleg en op basis van leugenachtige argumenten als zou Grijkoort slecht werk leveren. Het tegendeel staat nochtans zwart-op-wit te lezen in het lokaal sociaal beleidsplan waarin het gemeentebestuur de samenwerking met Grijkoort bewierookt.

Op de OCMW-raad van 28 februari, waar de overname definitief diende te worden goedgekeurd, herhaalden de CD&V/N-VA-fractieleden Julien Liedts, Lisbet Van De Maele en Jan Haegeman deze kritiek. Bij monde van Jan Haegeman (N-VA) werd er voorts op gewezen dat een overname van dergelijk bedrijf zonder dat er enig zicht is op winst- of verliescijfers, klantenpotentieel en werkingskosten (laat staan dat er dit jaar reeds een OCMW-begroting werd voorgelegd) een absoluut onverantwoorde manier is om om te springen met het belastingsgeld van de Brakelaars. De CD&V/N-VA-fractie stemde dan ook overtuigd tégen deze overname.

CD&V en N-VA wensen niet mee te spelen in dit spelletje waarbij elk initiatief van vrijwilligers en/of verenigingen telkens weer wordt gefnuikt door de paarse meerderheid. Wij laten ons dan ook niet opvoeren in deze nieuwe “leve mij”-show van de burgemeester, de OCMW-voorzitter en de paarse schepenen en laten de “feestelijke opening” graag aan ons voorbijgaan.