Brakels ruimtelijk structuurplan onder vuur

Op 15 september 2010

Het openbaar onderzoek naar het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan in Brakel is volop aan de gang. Nog tot 13 oktober kunnen bezwaren ingediend worden.

N-VA uit alvast felle kritiek op de wijze waarop het gemeentebestuur met dit dossier omspringt. 'De situatie is ernstig', zegt Jan Haegeman. 'De hoorzitting over het ruimtelijke structuurplan vorige week was bij momenten hallucinant. Schepen van Ruimtelijke Ordening André Flamand (Open VLD) verkondigde dat sommige zaken gewoon in het structuurplan werden gezet omdat men er nu eenmaal iets moest inzetten maar dat de inwoners daar vooral niet te veel moeten van geloven! Ofwel liegt de schepen dat hij zwart ziet ofwel werd met Brakels belastinggeld een peperduur maar frauduleus document opgesteld.'

N-VA meent dat het schepencollege bewust probeert om de Brakelaars te misleiden. Haegeman: 'Zo werd op de hoorzitting relevante informatie achtergehouden en werden kaarten getoond die flagrant in tegenspraak zijn met wat in het échte structuurplan zelf staat. Zo wordt de optimalisatie van de huidige industriezone flink beklemtoond maar wordt de nieuwe industriezone nabij de Diggiehoeve eenvoudig doodgezwegen. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het nieuwe bedrijventerrein op maat gemaakt wordt van minstens één hinderlijk bedrijf waar een aantal van onze schepenen zoete broodjes mee bakt. Dat bedrijf zou dan meteen de helft van de nieuwe zone in beslag nemen.'

Truc voor voetbalclubs

'Eigenlijk verwijt Haegeman mij mijn eerlijkheid', weerlegt schepen André Flamand. 'Na de regularisering via een bpa zonevreemde bedrijven en sportterreinen, merkten we dat de voetbalterrein van Michelbeke en Zegelsem zonevreemd bleven. Daarom hebben we beide voetbalclubs voorgesteld om een andere locatie in overweging te nemen. Voor Michelbeke betreft het het voormalige terrein op de Haeyershoek en voor Zegelsem is ruim plaats op het 56 hectare grote woonuitbreidingsgebied dat geschrapt werd. Omdat wij als gemeente een voorstel hebben geformuleerd, hoeven beide voetbalteams niet opgedoekt te worden alvorens er een nieuw structuurplan komt. Een galante manier om de clubs de volgende twintig jaar te laten voetballen. Dezelfde truc passen we toe met het bedrijventerrein. Als we in de verre toekomst nog ambachtelijke zone wensen te creëren in Brakel, dan moesten we die nu reserveren. Het gaat om 5 hectare die we nu op papier ingekleurd hebben. Maar tegen dat het ooit zo ver komt, kunnen we waarschijnlijk elders op meer interessante plaatsen in Brakel dergelijk terrein aanleggen. Momenteel worden we door de strikte regelgeving beknot in de ruimte daarvoor. Misschien mocht ik dit niet eerlijk uitgelegd hebben aan de bevolking', besluit Flamand.