Brakel maakt werk van bivakzone

Op 22 oktober 2013

N-VA-fractieleider Jan Haegeman stelde op de jongste gemeenteraad voor om ook in Brakel een bivakzone in te richten. Het schepencollege pikte de suggestie op en belooft effectief werk te maken van deze vorm van verblijfstoerisme.

Jan Haegeman: “Het toerisme voor kortverblijf is zowat de sterkste economische troef voor onze gemeente. De jongste jaren zagen we in Brakel dan ook een flinke toename van het aantal vakantiehuisjes en B&B’s. Voor kampeertoerisme is helaas niks voorzien. Nochtans leent onze gemeente zich daar uitstekend toe met haar ligging in het groen langs lange afstandwandel- en   fietspaden. Het inrichten van een ‘paalkampeerzone’ biedt hier een uitkomst.”

In een dergelijke paalkampeerzone, ook wel bivakzone genoemd, mag iedereen gedurende een korte tijd gratis kamperen. Het gemeentebestuur zorgt voor een pomp met grondwater en een jaarlijkse maaibeurt van het terrein. De inrichting van een bivakzone bedraagt zo’n 3.000 euro, waarvan de helft gesubsidieerd wordt via de hogere overheid.

Jan Haegeman: “Het verblijf in een bivakzone is aan enkele voorwaarden gebonden. De zone is voorbehouden voor tenten, gemotoriseerd verkeer is uit den boze. Binnen een straal van 10 meter rond de ‘paal’ mogen maximum drie tenten staan die in totaal hoogstens 10 personen herbergen. Het verblijf is overigens gelimiteerd tot 48 uur. Vanzelfsprekend kan het gemeentebestuur nog bijkomende voorwaarden opleggen.”

Het gemeentebestuur gaat nu op zoek naar een geschikte locatie om in Brakel een bivakzone in te richten. In Vlaanderen zou dit daarmee de zesde locatie worden waar men kan paalkamperen. In het naburige Ronse blijkt de bivakzone in het Muziekbos alvast een voltreffer.

Jan Haegeman: “Ik ben blij dat het schepencollege meegaat in dit voorstel. De N-VA toont hiermee aan dat het ook vanuit de oppositie mogelijk is om constructief mee te werken aan een betere gemeente. We kijken alvast uit naar de verdere realisatie van dit project.”