Boze reacties op uitsluiting van school uit fuifzaal De Rijdt

Op 3 maart 2011

De Clercq vertelde gisteren in deze krant, dat hij het toezicht verscherpt op fuiven in de gemeentelijke zaal De Rijdt, nadat een fuif van leerlingen van Viso Cor Mariae daar vorige week volgens hem stevig uit de hand liep. "Er komt politiecontrole bij elke fuif en organisatoren die de zaak niet in de hand kunnen houden, zijn niet meer welkom", liet De Clercq weten, wat meteen geldt voor klassen van Viso Cor Mariae.

Vandaag zeggen de leerlingen dat de schepen overdrijft. "Geen drie, maar één fuifnummer is in de visvijver beland. En wij hebben de fuifzaal wél schoongemaakt. Op zondag hebben we ook de parking opgeruimd", stelt Lies Meersman, één van de organisatoren. Ze geeft wel toe, dat het rookverbod niet werd nageleefd. "We kunnen moeilijk iedereen gaan controleren", zegt Meersman daarover.

De heibel om de spraakmakende fuif maakte gisteren ook al politieke reacties los. "De school uit de fuifzaal weren, kan niet", foetert Jan Haegeman (N-VA). "Wij veroordelen de baldadigheden die zich voordeden, maar de schepen gaat ver over de schreef door de school alle toegang te ontzeggen. Ik vraag me af in hoeverre zo'n ondoordachte acties gedragen worden door het schepencollege."

"Door de jongeren van onze gemeente de toegang tot de zaal te ontzeggen, worden ze verplicht uit te wijken naar buurgemeenten. Daarmee verleggen we niet alleen het probleem, maar maken we het zelfs erger. Je krijgt minder sociale controle en meer kans op alcoholmisbruik en weekendongevallen", vreest Haegeman. Hij wil dat De Clercq zijn beslissing om Viso Cor Mariae te weigeren, intrekt.