'Spreidingsplan asielzoekers is financiële strop voor Brakel'

Op 11 december 2009

'Vorige week lekte uit dat het nieuwe spreidingsplan voor asielzoekers van PS-staatssecretaris Courard, bijzonder onbillijk uitvalt voor de Vlaamse gemeenten', zegt de Brakelse N-VA-voorzitter Jan Haegeman. 'Vlaamse gemeenten moeten 88 procent van alle asielzoekers opvangen, tegenover 1 procent door Brussel en 11 procent door Wallonië.' Momenteel vangt Brakel vier asielzoekers op. 'Het Brakelse OCMW ging ervan uit dat het met het nieuwe spreidingsplan 46 asielzoekers zou worden toegewezen, wat op zich al erg veel is. Uit nieuwe cijfers blijkt echter dat het quotum op 52 kan liggen. Al deze asielzoekers hebben recht op materiële of financiële ondersteuning door het OCMW.'

Jan Haegeman: 'De aanwezigheid van een Lokaal Opvang Initiatief (LOI) in de gemeente (in de Warande) kan enig soelaas bieden. De 10 asielzoekers die er kunnen worden ondergebracht mogen dubbel worden afgetrokken van het quotum. Door jarenlang wanbeheer is het LOI zijn erkenning kwijt. Het weer operationeel maken kost handenvol geld. Eventuele financiële steun die het OCMW aan de asielzoekers biedt, kan worden gerecupereerd bij de federale overheid. Een raming leert dat de opvang voor asielzoekers in het beste geval een gat in de OCMW-kas slaat van 189.000 euro, in het slechtste geval kan dat zelfs oplopen tot 324.323 euro!'

OCMW-voorzitter André Flamand (Open VLD) weerlegt de financiële strop, die rond de OCMW-kas hangt, niet. 'De bedragen die N-VA voorrekent zijn zelfs niet per jaar. Als Vlaanderen zijn quotum asielzoekers heeft bereikt na bijvoorbeeld een halfjaar, dan beginnen ze aan een tweede ronde om asielzoekers toe te wijzen aan de gemeenten. Zo kan dat bedrag zelfs verdubbelen of zelfs verdrievoudigen! Haegeman gaat uit van 52 asielzoekers. Voorlopig houden wij het op 46. Maar ook 46 is veel. De woning in de Warande was inderdaad afgekeurd, maar wordt volgende week opnieuw geïnspecteerd. We verwachten dat de woning op 4 januari kan geopend worden. Desnoods moeten we op de privémarkt huurwoningen zoeken om zo onze uitgaven voor asielzoekers beheersbaar te houden. De OCMW's van het zuiden van Oost-Vlaanderen zullen gemeenschappelijk op het nieuwe spreidingsplan reageren. Zowel persoonlijk als binnen mijn partij vind ik dat er te snel geregulariseerd wordt. Werk hebben zou een belangrijk criterium moeten zijn. Maar dat blijkt niet zo te zijn. Daarnaast pleit ik ook voor een strenger terugkeerbeleid.'