N-VA stelt vragen bij detailhandelplan: nieuwe straat tussen Driehoek en Neerstraat?

Op 26 november 2020, over deze onderwerpen: Centrumvernieuwing

Intercommunale Solva is al enige tijd bezig aan de opmaak voor een detailhandelplan voor Nederbrakel. Intussen werd hierover een tussentijds rapport gepresenteerd aan het schepencollege. De gemeenteraad wordt echter alweer buiten spel gezet. Gemeenteraadslid Jan Haegeman vroeg niettemin de documenten op en stelt zich daar toch wat vragen bij.

Er is wel degelijk al langer nood aan een langetermijnvisie op het handelscentrum in Brakel. De (gedeeltelijke) vernieuwing van het centrum was een eerste stap. Maar ook beleidsmatig - zowel op vlak van ruimtelijke planning als gerichte subsidiepolitiek - dient er geïnvesteerd te worden om het handelscentrum levendig te maken en houden. Die opdracht werd ten lange leste door het schepencollege uitbesteed aan intercommunale SOLVA. In het tussentijds rapport dat ze presenteerden staan een aantal goeie voorstellen maar toch ook wat zaken die vragen oproepen.

Jan Haegeman (N-VA): "Uit de analyse die SOLVA maakte, blijkt er wel degelijk een probleem te zijn: het aantal handelszaken in Brakel loopt gestaag terug. Dat is een effect dat helaas zichzelf alleen maar versterkt. Solva werpt een aantal ideeën op om dat tegen te gaan, zoals het aantrekken van een aantal bekende winkelketens als 'trekker' en het verder versterken van de detailhandel. Dat gaat natuurlijk niet vanzelf: dat vraagt wel degelijk ook zorgen voor voldoende interessante winkelpanden. Er wordt in de SOLVA-analyse daarom ook terecht gevraagd om daar binnen de perimeter Hoogstraat-Markt-Neerstraat bewust werk van te maken zodat het straatbeeld niet alleen gedomineerd wordt door dienstenkantoren."

Grootste pijnpunt blijft ook volgens de handelaars zelf de vlotte mobiliteit, en dan met name de doorstroom van verkeer dat van de noordkant komt (kant Valkenberg). SOLVA reikt daarvoor een opmerkelijk voorstel aan.

Jan Haegeman: "Al jaren klaag ik aan dat de blauwe meerderheid Brakel in twee heeft 'geknipt'. Er wordt nu nogmaals duidelijk gemaakt dat dat een zeer terechte kritiek is. SOLVA stelt nu voor om een nieuwe straat aan te leggen tussen parking Tirse en de Neerstraat, waar je dan aanlsluiting zou vinden met de Gauwstraat. Ik betwijfel of dat een goed idee is. De aanloopweg naar de Tirse is heel erg ongeschikt om veel verkeer te slikken en is al helemaal een ramp voor de zwakke weggebruiker, die vroeger nochtans via dat 'Strontketske' in alle veiligheid naar de Markt kon. Bovendien blijft men dan álle verkeer sowieso door de schoolomgeving sturen. Het meest logische is én blijft gewoon de rijrichting van de Wielendaalstraat omdraaien natuurlijk, zoals het oorspronkelijk voorzien was..."

Het ligt raadslid Haegeman bovendien op de maag dat de gemeenteraad door het schepencollege helemaal buiten spel wordt gezet.

Jan Haegeman: "Dit zijn echt toekomstbepalende keuzes. Ik blijf het absurd vinden dat er commissies Openbare Werken georganiseerd worden van amper 10 minuten maar dat men niet de tijd neemt om zelfs nog maar even te melden dat men hiermee bezig is. Achteraf wordt de gemeenteraad dan voor een voldongen feit geplaatst. Ook voor de raadsleden van de meerderheid die niét in het schepencollege zitten, is dit toch beschamend? Ik roep het schepencollege nogmaals op om bij dergelijke grote dossiers tijdig en proactief de gemeenteraad te betrekken. Dat geldt zowel voor het detailhandelplan, het nieuwe zwembad, het cultureel centrum,... Allemaal dossiers die het schepencollege op zijn eentje tracht te bedisselen. Sta me toe daar toch enigszins bezorgd over te zijn."

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is