N-VA Brakel teleurgesteld door opschorting podiumzaal

Op 17 mei 2022, over deze onderwerpen: Cultureel centrum

De bouw van een podiumzaal met ruimte voor de kunstacademie in Brakel is al enkele legislaturen een heet hangijzer. Hoewel de plannen nu eindelijk in een ver gevorderd stadium waren beland, schort het gemeentebestuur de bouw alsnog op. “Moeilijke financiële situatie”, zo luidt de uitleg. Maar daar neemt de N-VA geen genoegen mee.

Als eerste partij durfde de N-VA de bouw van een cultureel centrum opnemen in haar programma. Het is sinds lang een vraag van verschillende culturele verenigingen en Brakelse cultuurliefhebbers. Uiteindelijk sloten ook de andere partijen zich bij deze vraag aan en werd het zelfs een verkiezingsbelofte van de Brakelse liberalen. Vorige legislatuur werd de Serpentestraat alvast aangeduid als plek waar de nieuwe podiumzaal zou verrijzen. Er werd zelfs een woning voor flink wat geld onteigend, om ruimte te maken voor het nieuwe gebouw. Vandaag blijkt het gemeentebestuur echter financieel niet bij machte om de beloftes waar te maken, en worden de plannen in de koelkast gestopt.

Gemeenteraadslid Jan Haegeman (N-VA): “Ik ben boos maar niet verrast. Dat het ons schepencollege nooit menens is geweest met de bouw van de podiumzaal bleek al uit de opmaak van het initiële financieel meerjarenplan. Daarin werd letterlijk NUL euro ingeschreven voor het project. Later werden er toch middelen ingeschreven en werd Solva zelfs aangesteld om het plan vorm te geven. Het leek wel of het geld kwam plots als manna uit de hemel vallen. Men beloofde niet alleen een podiumzaal, maar ook een peperduur nieuw skatepark, een nieuw gemeenschapscentrum in Everbeek én een verbouwing van de kerk van Opbrakel. Maar ik merkte toen al op dat men de begroting kunstmatig gezond hield, door de inflatie en de stijgende rente zwaar te onderschatten. Ik werd toen net niet uitgelachen. Iedereen weet vandaag echter wél hoe het gelopen is met die inflatie.”

Vandaag wordt net die inflatie gebruikt als excuus om de stekker – op zijn minst tijdelijk – uit het project van de podiumzaal en de kunstacademie te trekken.

Jan Haegeman (N-VA): “Niemand kan en zal ontkennen dat de stijgende prijzen een zware impact hebben op de investeringen. Maar het is te gemakkelijk om die paraplu open te trekken. De financiële flaters van dit gemeentebestuur dateren al van veel vroeger. Toen ik jaren geleden opperde dat een nieuwe renovatie van het zwembad Poseidan kosten op het sterfhuis waren, viel dat in dovemansoren bij het blauwe bestuur en de kosten werden toch gemaakt. Vandaag is men alsnog bezig om toch maar een nieuw zwembad te bouwen. Toen ik durfde opperen dat het een financiële strop was voor Brakel om per se hoofdplaats te willen zijn van een politiezone, stonden pek en veren klaar. Vandaag blijven de kosten voor de politiezone oplopen en zijn er alsnog gesprekken bezig om de zones te fusioneren. Toen ik en mjn collega Kristof De Ruyck de slechte financiële regeling met het rusthuis durfden aankaarten, kregen we ei zo na een proces aan ons been. Vandaag ligt het schepencollege zélf in proces met het rusthuis. En zo zijn er talloze dossiers. Telkens weer halen bij deze meerderheid prestige en eigendunk het van langetermijnvisie. Dat moest een keer fout lopen.”

Het N-VA-gemeenteraadslid gelooft ook niet dat het project snel zal gereanimeerd worden.

Jan Haegeman (N-VA): “Ik hoop van harte dat er toch snel middelen gevonden worden maar ik geloof het niet. Het is deze meerderheid nooit menens geweest met dit project. Ik zag inmiddels zelfs al plannetjes passeren om het perceel te beplanten met bomen en struiken. En we weten bovendien inmiddels hoe dat gaat met uitgestelde projecten in Brakel. Kijk naar de centrumvernieuwing. Die is uiteindelijk ook maar half afgewerkt geraakt… Intussen moeten onze cultuurverenigingen zich behelpen en huist de kunstacademie in onaanvaardbare lokalen. Dit is alleszins een ferme buis voor schepen van Cultuur Marijn De Valck…