Herbestemming kerken: N-VA wil religieus erfgoed samenbrengen in Zegelsem

Op 21 februari 2020

Op de jongste gemeenteraad werd het startschot gegeven voor de herbestemming van de kerk van Opbrakel. Met instemming van de voltallige gemeenteraad zal een plan worden uitgewerkt om de kerk een multifunctionele invulling te geven. Raadslid Jan Haegeman (N-VA) vroeg daarbij niettemin de nodige zorgvuldigheid voor de aanwezige kunstwerken.

Jan Haegeman (N-VA): “Eeuwenlang vormden kerkgebouwen het middelpunt van het leven in een dorp. Door de nieuwe invulling van de kerk te Opbrakel wordt die maatschappelijke functie ook in tijden van terugvallend kerkbezoek bewaard. Dat is een goeie ontwikkeling die wij met de N-VA zeker willen ondersteunen.”

Het N-VA-raadslid maakt zich echter wat zorgen om de aanwezige kunstwerken en vraagt het schepencollege om ook daar de nodige aandacht aan te besteden.

Jan Haegeman: “Een aantal zaken zoals de preekstoel, doopvont, biechtstoelen en het orgel zijn eigen aan het gebouw en zullen op passende wijze moeten geïntegreerd en beschermd worden. Maar daarnaast zijn er natuurlijk ook kunstvoorwerpen als beelden en schilderijen waarvan we ons moeten afvragen of het zinvol is om ze op die locatie te behouden wanneer daar bijvoorbeeld eetfestijnen en koffietafels georganiseerd worden.

De kerk van Opbrakel herbergt onder meer een doek van de neoclassicist Joseph Paelinck, leerling van de Franse grootmeester David en op zijn beurt zelf leermeester van Henri De Coene. Ook in de andere Brakelse kerken bevindt zich heel wat waardevol religieus erfgoed.

Jan Haegeman: “Ik roep het schepencollege in de eerste plaats op een ernstige inventarisatieoefening te maken van de kunst in alle Brakelse kerken. In een later stadium kunnen we misschien kijken of we de kunstwerken niet beter kunnen ontsluiten, althans al zeker deze die zich in herbestemde of weinige gebruikte kerkgebouwen bevinden. Waarom zouden we de mooiste stukken bijvoorbeeld op termijn niet samenbrengen in de kerk van Zegelsem? Dan wordt ook die kerk weer een mooie ontmoetingsplaats.”